Etätehtävät torstaina 23.4.2020
Lue koko päivän ohjelma ja ota tarvittavat kirjat esille.
Päivän aikana sinulle on 2 tai 3 Meet-tapaamista.
Ensimmäinen Meet-tapaaminen kaikille alkaa klo 9.00
Kello 9.00 liity WhatsApp-linkin kautta Meettiin.
Jos et pääse, ilmoita Anne-opettajalle WhatsAppiin.
MATEMATIIKKA klo 9.00-9.45
Jaetaan lukuyksiköittäin
Tee meetin aikana ja sen jälkeen tehtävät
matematiikan kirjasta s. 124-127
Tee seuraavia äidinkielen ja ympäristöopin tehtäviä omassa tahdissa.
YMPÄRISTÖOPPI
Tuuli-opettaja
Maatilan eläimet
Käy Meet-tapaamisissa oman ryhmäsi aikataulun mukaan.
Meet-tapaaminen A-ryhmän kanssa alkaa klo 10.30
Toiset jatkatte rauhassa muita päivän tehtäviä.
Ruokatauko on klo 11-12 Meet-tapaamisten välissä.
Meet-tapaaminen B-ryhmän kanssa alkaa klo 12.00
Meet-tapaaminen C-ryhmän kanssa Alkaa 12.30
(Lisäksi Meet on myös sovitusti klo 11.10 -11.55, Katja- ja Antti-opettajat. Tulkaa sen jälkeen mukaan ryhmän C tapaamiseen klo 12.30)
Ryhmät ovat samat kuin eilen.Tee Meetin aikana ja sen jälkeen Tuuli-opettajan ohjeiden mukaan
ympäristöopin tehtäväkirjasta tehtävät sivuilta s. 100-101
SUOMEN KIELI JA KIRJALLISUUS klo 10-
Jonna-opettaja
Äidinkielen tämän päivän ohjeet ovat tässä Blogissa.
Äidinkielen tämän päivän ohjeet ovat tässä Blogissa.
Aiheena Peppi
Pitkätossu,
jonka saamaan kirjeeseen vastaamme.
Muista tehdä tehtävät tässä
järjestyksessä.
Luethan ohjeet huolella!
Tehtävät:
1 Muistellaan ensin kirjettä varten
sanaluokat ja kirjeen rakenne.
1. Aloitustervehdys
2. Viittaaminen ja
vastaaminen saatuun kirjeeseen
3. Omien kuulumisten kertominen
4. Lopetustervehdys ja
lopetus
Katso alla olevasta kuvasta muistin virkistykseksi adjektiivit,
substantiivit ja verbit.
Ideoita sanoihin voi etsiä Pepin maailmasta, esimerkiksi vastaamalla kysymyksiin:
- Millainen Peppi on? (adjektiivi)
- Millainen Pepin isä/talo/ystävä on? (adjektiivi)
- Mitä Peppi tekee? (verbi)
- Mitä asioita Pepillä on? (substantiivi)
- Mitä Pepin talossa on? (substantiivi)
…ja niin edelleen.
1 1. Kuuntele samalta Padlet-alustalta
Pepin saama kirje. Alustalla on myös kuva kirjeestä, jota voit tarkastella tai
lukea, jos et jostain syystä kuule kirjettä.
3 Ota valmiista tekstistä kuva ja
lähetä Jonna-opelle Whatsapissa 😊
4 BONUS!! Jos saat tehtävän valmiiksi
nopeasti, voit kirjoittaa kirjeen esimerkiksi ystävälle, sukulaiselle tai
perheenjäsenelle, jota haluat muistaa ja jonka kuulumisia haluat kysyä tänä
aikana, kun kaikki pysyvät kotonaan. Voit joko lähettää sen postissa huoltajien
tai vanhempien avulla tai sujauttaa kotona vastaanottajan tyynyn alle 😊 Kirje piristää ja ilahduttaa vastaanottajaansa
varmasti!
P.S. muistathan kirjoittaa selkeällä käsialalla, jotta kirjeestä saa hyvin selvää!
Jonnan numeron löydät Whatsapp-ryhmästä. Jos tarvitset apua tai sinulla on kysymys tehtävään liittyen, Jonna on tavoitettavissa Whatsappin kautta!

MUSIIKKI klo 13
Peppi Pitkätossu-baletti
Seuraavaksi musiikin etätehtävissä tulemme katsomaan Peppi Pitkätossu -balettia. Baletti perustuu Astrid Lindgrenin Peppi-kirjoihin. Koreografian balettiin on tehnyt Pär Isberg ja musiikin ovat säveltäneet Stefan Nilsson ja Greg Riedel. Baletti on kuvattu joulukuussa 2019 Suomen kansallisoopperassa ja -baletissa. Suomen kansallisoopperan orkesteri soittaa baletin musiikin ja kapellimestari Kurt Kopecky johtaa orkesteria.
Katsomme baletin lyhyemmissä, noin 30 minuutin pätkissä. Jokaiseen osaan liittyy muutama kysymys, lue ne ennen baletin katsomista. Vastaa kysymyksiin musiikin vihkoon. Tehtävät palautetaan Anna-opelle koko baletin katsomisen jälkeen.
Koska kyseessä on musiikin tunnin tehtävä, kiinnitä balettia katsoessasi erityistä huomiota sen musiikkiin Peppi Pitkätossu -baletti Yle Areenassa: Peppi Pitkätossu
Katso tänään baletista 1. osa ajalta 0.00-27.27
1. Otsikoi tehtävä vihkoon: Peppi Pitkätossu -baletti.
2. Mikä välineen nimi on, millä kapellimestari (ja Peppikin hetken) johtaa orkesteria?
3. Mitä tuttuja hahmoja tunnistat tässä ensimmäisessä osassa? Listaa hahmot vihkoon.
4. Tunnistatko ensimmäisestä osasta jonkin/joitakin tuttuja kappaleita?
5. Miten musiikki muuttui hahmojen ja tilanteiden vaihtuessa? Esimerkiksi kun poliisit tulivat näyttämölle tai kun Peppi tuli näyttämölle.